Kovács Gyulával, a szakmában csak „Galléros Gyuszi”-ként ismert reklámguruval, a szponzoringes hirdetés feltalálójával, a CollarCool 2000 Kft. elnök-vezérigazgatójával beszélgettünk. Vendégünk segítségével felfedjük a szponzoringes hirdetés keletkezésének körülményeit, megismerjük annak valódi eladásnövelő mechanizmusait, valamint a külföldi terjeszkedés lehetőségéről is szót ejtünk.

- Kovács úr, Ön mindenhova vasalt gallérú ingben jár?

- Ezt a kérdést gyakran fel szokták tenni nekem, és igen, igyekszem mindenhova a vállalkozásom jellegének megfelelő ruházatban érkezni. A magyar üzleti találkozókon kivétel nélkül valamelyik ügyfelem logójával ellátott, galléros ingben veszek részt, a külföldi utakra pedig a reménybeli ügyfeleim előgyártott prototípus felsőrészeiben indulok. Múlt héten épp Kisinyovban voltam, ahol egy helyi autópréselő kisvállalkozással tárgyaltunk a Dumbrava Vecser TV talk show-jában való lehetséges megjelenésekről. Nem akarok előre inni a medve bőrére, de elégedetten álltunk fel az asztal mellől.

- Milyen körülmények között született az ötlet, ami a feje tetejére állította az alacsony elérésű közép- és kelet-európai, földi szórású kábelcsatornák piacát?

- Mielőtt elhelyezkedtem a reklámszakmában, 27 évig egy marcali horgászbolt üzletvezetője voltam. Három éve érettségizett a lányom, a ballagás alkalmából egy fehér inggel leptem meg magam. Az első felvételekor rögtön figyelmes lettem valamire: a gallér színe általában más, mint az emberi bőré. Az ünnepség szombat délelőtt 10 órakor kezdődött, nekem pedig még be kellett mennem előtte az új csaliszállítmányt elpakolni. Már az ünneplőm volt rajtam. Az adminisztráció jól haladt, a raktárba vitel közben azonban kiborult az egyik rekesz, belőlük a mosolygó ebihal formájú csalik. Az egyik horog átvágta az ingem.

A helyszínre érve megkérdeztem a feleségemtől, hogy tud-e vele valamit kezdeni, ő pedig előrántott egy sebtapaszt, az ingemhez nyomta, hogy eltakarja a lyukat. Simítgatás közben arra lettem figyelmes, hogy a tapasz alján egy vonalkód található. Ekkor gondolkodtam el azon, hogy ott számok helyett akár egy sör neve is szerepelhetne.

- A többi már pedig – ahogy mondani szokták – történelem. Meséljen a kezdetekről, hogyan alakult ki például közismert barátsága Záhonyi „Záhi bá” Józseffel, a híres futballedzővel?

- Záhi bával 2001-ben találkoztam először, ugyanannál a benzinkútnál tankoltunk Bábolnán. Az üzlettársammal jöttünk vissza Budapestre a mosonmagyaróvári televízióval folytatott tárgyalásról. Ő régen együtt járt tanfolyamra Józseffel, ő mutatott be minket egymásnak. A barátomnak jó kapcsolatai voltak a Sport Uno tévéhez, ahol Záhi bá akkoriban kezdett el szakértőként szerepelni. Három nap múlva kaptunk 15 percet a csatorna vezetőségétől a szponzoring koncepciónk prezentálására, ők pedig kis gondolkodás után rábólintottak az üzletre. Záhival pedig innentől kezdve minden adás előtt és után megittunk 2-2 házmestert. Mind a mai napig jó barátok vagyunk.

- A koncepciót később több kis tévé megvásárolta, és az ország határait átlépve a régióban is komoly sikereket értek el. A másik oldalon viszont Nyugat-Európában sosem sikerült megvetni a lábukat. Nem is akartak?

- Dehogynem. Az ottani szerkesztők mások, mint a magyarok vagy a lengyelek. Mi is értetlenül álltunk először azelőtt a helyzet előtt, hogy egy rúd cigarettával plusz egy üveg whiskyvel nem jutottunk át a hirdetésszervezőkön. Emellett a kinti tévészereplők ingjei is más anyagúak, minőségi okokból kifolyólag nehezebb rájuk varrni három öltéssel a megbízóim logóit.

- Kik varrják az ingeket? Mind a mai napig a felesége dolgozik rajtuk, aki a pletykák szerint a kezdetekben egyengette az útjukat?

- Nem, immáron a negyedik éve dolgozik négy darab tizenegy éves indiai kisfiú a dunakeszi házunk alagsorában. Emellett amikor két éve beszálltunk a zakók szponzorcímkézésébe is, uniós támogatásból gépiesíteni akartunk. A gépek végül nem érkeztek meg, csak a támogatás.

- Említette a zakó divíziót, ami tavaly először nullszaldós eredményt hozott, korábbi nyilatkozatai alapján pedig idén már jelentős nyereséget várnak az egységtől. Milyen további fejlesztéseket, új tevékenységeket tervez a jövőben?

- Mi is megéreztük a válságot, így át kellett ütemeznünk a beruházásokat. Részleteket most nem szeretnék mondani, de régi tervünk a nyakkendőcímkéző üzletág beindítása, megrendelők is bőven akadnának rá, de a tárgyalások megakadtak a kazah beszállítóval, mert rájöttünk, hogy kurva (nagyon – a szerk.) drága.

- Végül pedig essen szó a becenevéről: honnan jött a Galléros Gyuszi, ki találta ki?

- Én.

EXTRA: Galléros Gyuszi 5+1 kedvence


Nőideál: a második feleségem és Pamela Anderson

Étel: csülkös babgulyás

Ital: házmester

Könyv: Sportévkönyv 1997

Film: Úszó erőd

Író: -